Jak se učila Mili běhat makety (zástěny), čili průzkum terénu

21.02.2018

Obrany v mezinárodním zkušebním řádu začínají průzkumem terénu. Tedy pes má oběhnout daný počet maket (podle stupně zkoušky). V současné době nestačí jen oběhnout, pes by měl každou maketu prověřit (kouknout do ní) a ještě ji oběhnout těsně. 

Jak jsme na to šly my dvě?

Na zahradě jsem postavila "maketu" (podomácku udělanou ze starých závěsů a tyček, ale byla perfektní a na tohle úplně stačí) a přivedla k ní Mili. Počkala jsem, co bude dělat. A protože nebylo co jiného na "place", netrvalo dlouho a milá Mili ji oběhla. Následoval klik plus odměna. Druhá fáze byla postavení tyčky k maketě (podobně jako je to na fotce, možná na začátku jsem tam nechala větší místo mezi maketou a tyčkou). Opět jsem tam přivedla Mili a nechala ji co bude dělat. Stoupla jsem si tedy za koridor tyčka - maketa, protože po oběhnutí mířila pro odměnu ke mě, takže ji to usnadnilo (nebo spíš ji to navedlo) vběhnutí do koridoru tyčka - maketa. Poprvé se to nepovedlo a oběhla jen maketu, tyčku ignorovala. Ale asi na potřetí už ano, následoval klik a odměna. Potom jsem začala přidávat povel okolo. 

Cvik tedy vypadal tak, že jsem si stoupla k maketě a dala povel okolo. V této fázi mi bylo jedno zda fenka sedí nebo stojí před vydáním povelu. Po pár dnech takového tréninku už Mili na tenhle povel obíhala spolehlivě maketu a vbíhala přitom mezi maketu a tyčku. Ale chtělo to pár dnů každodenního cvičení, které ale netrvalo víc jak pět minut.

Další fáze byla přesun na cvičák a pešek do makety. Na cvičáku jsem nejdřív cvik cvičila stejně jako doma. Potom jsem ale přidala pro  nás asi nejnáročnější část toho cviku a to peška do makety. Proč? Když moje milá Mili totiž pochopila, že má sebrat peška (za povel okolo jsem dala povel drž) tak zapomněla, že má vlastně vběhnout mezi maketu a tyčku. Takže to chtělo opravdu trpělivost a v této fázi být opravdu blízko makety. A opakovat a opakovat. A klikat jen za správné provedení cviku. V této fázi jsem použila pro Mili větší odměnu u sebe než byla v maketě a to byl balón (Mili miluje balóny víc než pešky). To znamená, že když sebrala peška a proběhla mezi maketou a tyčkou, dostala oblíbený balón. Když bylo tohle spolehlivé opět jsme přecházeli na stejnou odměnu u mě jako v maketě (tedy pešek v maketě i pešek u mě). V okamžiku, kdy spolehlivě obíhala maketu se sebráním peška a vbíhala mezi maketu a tyčku, začaly jsme dbát na to, aby na začátku cviku seděla klidně u nohy a po ukázání na maketu se na ni i podívala. Potom jsem ji teprve nechala vyběhnout. Před povel okolo jsem začala dávat povel revír a postupně povel okolo vypouštěla. Povel okolo měl jen pomocný význam a začalo se od něj upouštět, když už cvik vypadal, tak jak by měl cvik na povel revír vypadat: tedy fenka sedí u nohy, na ukázání se podívá na maketu a na povel revír vyběhne rychle k maketě, kde sebere peška, vběhne mezi tyčku a maketu a rychle běží ke mě.


Poslední fáze byla potom spojování maket a vynechávání pešků. Když Mili spolehlivě obíhala jednu maketu z prostředku cvičáku. Přešly jsme na spojování. Stoupla jsem si blíž k té maketě, na kterou jsem ji chtěla poslat po oběhnutí první. Klasicky ji poslala na první maketu a posunula se ještě blíž k maketě druhé. Když ke mě přiběhla, ukázala jsem na druhou maketu a v podstatě si trvala na tom, že má běžet tam a ona po pár otočeních ne mě tedy běžela.

Teď jsme ve fázi, kdy postupně vynechávám na různých maketách pešky, někdy na první není, někdy na druhé, někdy na druhé třetí, atd...někdy jsou zase pešky všude někdy nikde. Prostě tak aby Mili nikdy nevěděla, kde pešek bude a chtěla prověřovat vždy. Občas vynechám i nějakou tyčku. A zase někdy jsou všechny (teď tedy dávám spíš tyčky vždycky všude).

Tento postup s naučením jedné makety vedl k tomu, že Mili spolehlivě obíhá všechny makety z jedné strany. Tak, jak se to naučila na té první maketě, u nás to bylo zleva. Kdyby někdo chtěl plánovité obíhání maket se střídáním stran ze kterých pes obíhá, bylo by asi třeba začít rovnou se dvěma maketama....

Takže my to teď máme docela hezké, ale bez figuranta. Když si do makety stoupne figurant, Mili v hlavě vyskočí POZOR FIGURANT = OBRANA  a máme trochu po srandě a skoro začínáme na novo :-D . Ale s trochou (víc) trpělivosti to snad zvládneme.

Doufám, že vás článek možná inspiroval, nebo třeba jen pobavil. A držím palce, ať vám to s obíháním maket jde co nejlépe, ikdyž třeba postup bude úplně jiný. Protože k cíli vede spousta cest, jen nají tu pravou pro vás a vašeho psa.

© 2018 Jaroslava Marešovská
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky